Sluta vara Fega!

Försöker hålla mig ifrån att bli en tråkig bloggare, någon som bara skriver om vad man har handlat och vem man har träffat. Här är ett litet djupare inlägg.

Blev indragen i någonting härom dagen, då kriget i Gaza var på tapeten i en blogg. Bloggaren själv har mycket ironi i sina inlägg, denna gången påstod hon sig att inte ha koll på vad som hände i Gaza och likaså var det med 11 September attacken. Med en stor dosa ironi och självdistans driver hon med sig själv. Gillar bloggen, helt klart.

Att det är ett känsligt ämne just nu inser jag med, och endel personer blev upprörda att hon behandlade konflikten som vilken skvaller-nyhet som helst. Det kan jag acceptera, ett folkmord och krig är ingen lätt nyhet. Men som vissa även menade var att alla kan inte vara insatta i allt alltid. Också mycket sant. Då ska man ha koll på konflikten i Korea, droghandel och maffia uppgörelse i Colombia, Danmarks utrikespolitik, utrotningshotade arter, frigörelsen av Tibet och mycket mer. Man är mänsklig, man kan inte ha koll på allting hela tiden.

Men sen var där vissa kommentarer som jag bara inte kan acceptera, som påstod att ”de var en massa idioter där nere och borde bomba och göra parkeringsplats av det”, mfl mfl (självklart var alla anonyma). Sånt jag vill benämna är diskriminering och hets mot folkgrupp. Det fanns även de som tyckte att man borde sluta diskutera och ‘chilla’, det var sådana som dom som förstörde hela bloggen. Jag kände mig manad att göra ett inlägg i debatten och fick påpekat att vissa människor kommer ihåg sin historia om förintelsen och vilka åsikter som spelade roll vid det folkmordet. Var allt började när det blev tal om att ett visst folkslag inte får existera, folk som tyckte annorlunda och ‘fel’ skulle förintas.  Och att andra inte kommer ihåg den, och fortsätter med sitt hat och förnekelse. Skrev även det klassiska citatet ”Jag vill flytta till ett land som inte tar emot invandrare.” Tycker det driver med rasister och nazister och deras åsikter. Med all rätt. Jag anser att de förtjänar det då dom inte vet bättre.

Därefter fick jag erfara något jag aldrig tidigare sett, besökarantalet sköt i höjden och kommentarerna ramlade in. Med outtalade hot och nedvärderingar om mig och mina åsikter. Såklart var de fega jävlarna anonyma.  Gjorde en förtydling av min kommentar men det hjälpte inte.

Man mår illa av sånt. Inte utav vad dom menar med det, det har dom all rätt till då jag har sagt min åsikt om dom. Utan att dom är anonyma, försvinner in i havet av alla och ingen kan peka ut dom. Det är sådana som håller med alla andra och inte vågar tala ur skägget vid fikabordet till exempel. Som blir en utav alla i den gråa massan.

Och det gör mobbningen på nätet så pass mycket mer nåbar, något som var på tapeten för inte alltför länge sen. Jag kan hantera sånt, jag är vuxen och inser vad jag är och tycker. Men det finns dom som blir grövre utsatta, som får smaka ordentligt på vad ordet mobbning innebär. Som blir drivna till bristningsgränsen. Det får mig att må illa.

Så ni som lagt in kommentarer till mig, skriv igen om ni känner för det för jag kan hantera det. Men tänk på att inte alla kan det. Och våga stå för vad ni anser. Sluta vara fega och anonyma.

~ av mimiamelie på januari 15, 2009.

Kommentera

 
