Provet hägrar hotfullt i fjärran

  För tillfället står bloggen lite stilla då det är mycket som ska ”genomföras” just nu… Högskoleprovet på lördag, vackert väder som lockar ut folk från sina skrymslen (inklusive mig) och sen skolan och familj och allt vad det heter.

  Icke-rökningen går jättebra, idag är det en vecka sen jag slutade och har inte sedan klack-incidenten haft något större begär. Märker ingen större skillnad än men det kommer väl, är snuvig just nu så jag känner inte alla dofter som man annars brukar ‘när man slutat röka’.

  Var på körlektion idag och såg ett anslag om att regeringen har ändrat uppkörning- och uppskrivningsproven så de ska helst inträffa samma dag. Detta börjar gälla och träder i full kraft den 1 September och det smygstartas den 1 Juni. Misslyckas man med ett utav proven så får man göra om det (det andra gäller ändå) men dock är det bara giltigt i 2 månader. Till skillnad från dagens, då man skriver upp och klarar det, så gäller det ett år. På den tiden ska man hinna göra uppkörningen också. SÅ, om jag ska ha en chans att få körkortet detta året gäller det att hårdplugga till augusti och klara uppskrivningen då, för de gamla reglerna gäller fortfarande, och göra uppkörningen strax därefter (beroende på kö naturligtvis) Och om jag har riktig otur och kuggar på den första uppskrivningen kan det vara så att jag inte hinner göra ett omprov innan den nya lagen träder i kraft och måste göra allt på en dag. 
  På ett sätt kan jag se det positiva i det, men jag ser det negativa också. Vilken press man blir lagd under, särskilt som kö-tiderna är så långa som dom är och frågan är om man ens hinner FÅ en tid innan giltighets tiden går ut?

  Som jag sa lite ironiskt till min körlärare: ”Ja, jag vet vad jag ska göra i sommar iallafall!” Så efter högskoleprovet på lördag blir det riktigt allvar med körkortet och distanstesterna (hade inte dom funnits hade jag nog aldrig haft möjligheten till körkort detta decennium…). Pust.

  Jaja, måste sätta mig med övningskompendiet nu och öva, så jag visar att jag är inte så dum som min förra poäng från högskoleprovet tycker jag är.

   Puss på er!

~ av mimiamelie på april 1, 2008.

Kommentera

 
