Symmetrilinjen från två x-värden och parabel

Jag känner mig ganska säker inför MaB provet imorgon, jag vet hur man räknar ut symmetrilinjen från två x-värden, lösningsformeln sitter sen innan, andragradsfunktionerna (parabel) är jag bekant med och polynomerna sitter dem också. Bara huvudet som ska hänga med och vara klart, informationen den sitter där. (Sen ska jag inte göra som vid det förra matteprovet och försova mig 1½ timme så jag kommer med andan i halsen och har inte hunnit vakna ännu)
Fick även kallelsen på högskoleprovet idag via mail, den 5 April kl 8.30 ska jag befinna mig på gymnasieskolan här i kommunen. Jag går därfrån vid 16.30. 5 prov á 50 min vardera, varav ett är en dubblett. Och banne mig om jag får lika mycket eller sämre resultat än vad jag fick för 6 år sen. Då dumförklarar jag mig på riktigt. (För den som är nyfiken fick jag 0,6 p då 2,0 p är högsta, låg tillochmed under medelnivån) 

*avbruten av en katt som kelar med en skål med vindruvor*

På tal om katt, fick ringt barnmottagingen nu i veckan och bokat tid till totte för allergi utredning, ska bli ”skönt” att få svart på vitt om han har någon allergi.

Totte var liten påskgubbe idag på dagis då de hade påskfest, riktigt söt var han! Fick ett ryck och när jag hade lagt honom sydde jag ett förkläde och en påsk-bandana på frihand. Hade lite tyg över från kuddfodralet jag sydde så det fick bli i samma anda. Jisses vad kul jag hade! Fick blodad tand och är nu mer bestämd över att jag ska sy min egen klänning till bröllopet! Sen får jag se hur det blir med tärnans klänning, om vi ska köpa den, eller om jag ska sy den oxå.

                                                  

pict0752.jpg
Kuddfodralet syns i bakgrunden
                               

Vädrets gudar har varit nyckfulla mot oss här i skåne. Från i söndess då jag gick i godan ro i strålande vårväder i kolle till snöstorm på måndag med 3 dm snö och det är utlovat att snön ska fortsätta komma över påsk till onsdag. (enligt DMI) Kan det vara växthuseffekten tro? Mycket pekar på det och troligtvis är det försent att göra något åt det enligt min mening. Vi kan bara försöka förmildra det hela.

Iallafall, idag var det strålande solsken när jag och Totte kom hem vid 14-tiden och en snabb blick på våra fönster övertygade mig att nu var den rätta tidpunkten för att putsa fönsterna. (Senast det blev gjort var ca 1 ½-2 år sen) Så otroligt skitiga! Efter putsningen pustade jag ut (ja, putsa fönster och samtidigt hålla reda på en 1 ½ åring är inte lätt!) och skulle beskåda mitt verk. Jag kunde lika gärna ha låtit bli, dom blev randiga. Hmm… Ja, nu är dom rena iallafall. Lite skit på dom så döljer det det randiga. *ödets ironi*

I den lediga veckan som kommer blir det väl endel lek i snön (om den ligger kvar), Stephen Lynch på tisdag, lite kolle kanske, plugg till högskoleprovet och allmänt små-fisande. Kommer väl vara dödens uttråkad lagom till nästa torsdag. 😉

~ av mimiamelie på mars 19, 2008.

Ett svar to “Symmetrilinjen från två x-värden och parabel”

  1. […] passade på att älta matte, vara nervös inför högskoleprovet (där jag fick 0,8) putsa fönster och klä ut […]

Kommentera

 
