Det finns en anledning

Bröllopsplanerna framskrider, vi tittar lite löst på vart vi kan vara någonstans, färgtema, vilket mönster jag ska använda till min klänning osv. Och självklart har vi funderat på tärna och bestman, även fast det inte är ett stort bröllop så vill vi ändån ha den hjälpen som dom två personerna kan erbjuda. (Och självklart är det mycket skoj att få ‘ära’ någon att vara tärna och bestman!)

Från början sa jag att jag -inte- skulle ha en tärna av en enkel anledning. Dom som inte blir valda blir sura. MEN, sen diskuterade vi fram och tillbaka och Jonas vill ha en bestman och det skulle se märkligt ut om inte jag hade en tärna då. Så jag funderade länge och väl och bestämde mig för min svägerska, Jonas syster, Emelie av den enkla anledningen att hon gläds väldigt mycket med oss att vi ska gifta oss och vi kommer mer än bra överrens och ligger på samma plan. Hon får själv bestämma klänningen (sålänge hon inte blir snyggare än mig! 😉 ) och jag står för färgvalet, tror jag lutar mig åt vinrött/rött. Det klassiska.

Berättade mitt val av tärna för en bekant häromdagen och det märktes direkt hur sur hon blev att hon inte blev vald. Suck. Just där var anledningen till att jag inte ville ha en tärna. Kort i tonen, började prata om något annat och sväva iväg direkt efter, inget glatt tillrop utan endast en sur kommentar om ”Varför hon?”.

Det känns som om att till syvene och sist så är människor så grymt ego, att vara tärna är att nästan stå i blickfånget utan att gifta sig själv, att vara tärna betyder att man är vacker och bedårande och rör sig nära brudparet hela tiden, dvs då står man nära blickfånget själv. Någon att se upp till för den dagen, att ”Oj, hon har en viktig roll i deras liv, hon är någon”.  Ja, ni förstår.

Men Emelie blev genuint glad, hon kommer passa utmärkt som min närmsta på den stora dagen, ingen tvekan om det. Och vi kommer ha kul på vägen, det vet jag. 😉

~ av mimiamelie på mars 15, 2008.

Ett svar to “Det finns en anledning”

  1. Jag förstår presic vad du menar med att folk blir sura över att inte bli valda. Det är faktiskt ett tufft jobb och en del slit att vara tärna + att bruden måste vara nöjd med valet och veta att hon kan lita på personen i fråga. Mia och jag har haft denna diskussion… Emilie blev väl ett bra val! Jag blir nöjd bara jag blir bjuden 😉

Kommentera

 
