Kroppsideal

Satt ute på balkongen innan idag och tittade ut över gården. Där nere kom en utav grannflickorna, kanske 13-14 år gammal, springandes över gården. Hon ser precis ut som jag gjorde när jag var i den åldern, lite mullig och lång.
När jag var runt 11 år hade jag redan fått bröst och allt det innebar, men hade dock inte gått ner ”barnhullet” så jag såg ut som en överväxt tonåring helt enkelt. (har varit 174 cm lång sen 12 års åldern i stort sett) Vid den tidpunkten var jag även frälst vid hästar, allt som gnäggade hade min kärlek. På köpet kom även alla dessa häst-tidningar.

Speciellt en kommer jag ihåg, Ponny eller Pollux hette den, den hade en serie om en tjej vid namn Wendy som hade växt upp och levde med hästar.
I många anseenden ville jag alltid vara som hon. Bo med hästar, sköta sin skola, ha många kompisar, alltid vara rättvis och veta vad som är rätt och fel, föräldrar, morföräldrar som inte hade några problem som helst i världen… och se helt bedårande ut. (som många tecknade serier gör) Geting-midja i dubbel bemärkelse, långt blont hårsvall och inte en finne i närheten av ansiktet. Till skillnad från mig som hade kort, lockigt hår som jag avskydde och alltid satte ihop i en svans, finnig, ”bubblig” i kroppen och hade för lätt att rodna vid minsta lilla man pratade med mig. Precis så som en tonåring ska vara. (tycker jag idag, då var jag bara hemsk, ful och skulle alltid vara utan pojkvän)

Kommer speciellt ihåg en gång då jag låg på soffan och läste denna serien och gång på gång frågade mamma när jag skulle se ut så? När du blir större fick jag till svars, nån annan gång var svaret så kan man inte se ut, midjan är alldeles för smal.

wendyneu.png

 Då, för 10-12 år sen hade jag som idol en tecknad figur, det tog inte länge förrän jag ”dumpade” Wendy och brydde mig mer om hästarna.
Idag däremot finns det faktiskt människor som ser ut så. (Förr ansågs dom bara som freaks) Det där absurda utseendet har blivit mode, det där ‘size zero’ passar perfekt på den tecknade figuren Wendy så även på Viktoria Beckman mfl kändisar. Bara några få tappra själar låter bli att banta ner sig till total självförstörelse så unga kvinnor idag ska ha något annat att se upp till.

Tjejen springer in till sina föräldrar via balkongen och ropar ett glatt ‘Hej!’ och stänger sedan balkong dörren. Jag är glad att jag inte är hon.

Min idol kunde inte bli förverkligad och jag fick ett ”sunt sätt” att se på kroppsideal, men hur har denna lilla tjejen det? Hoppas hon inte kuvar sig och står upp för den hon är och inte tar skit från någon, främst sina jämlikar då det är ofta dom som sätter gränserna.

Idag har jag fortfarande mitt hår ständigt i en knut förutom vid speciella tillfällen, mest för att ”det är ivägen” och jag stör mig på det när det hänger fram. (Lite tunt efter graviditeten men fö riktigt fint, lockigt, ljust hår) Jag är numera stolt över min kropp, det den har kunnat åstakomma, möjligheterna jag har med den. Leva hela mitt långa liv i den så jag vårdar den försiktigt. Till skillnad mot size zero, där man förkortar livslängden med 10 år minst.

Kroppen är verkligen ens tempel. Synd att så få förstår det. 

~ av mimiamelie på februari 17, 2008.

2 svar to “Kroppsideal”

  1. Mimi, Mimi, du är så klok!
    Förresten så minns jag dej bara som söt när du var i 11-12-årsåldern!
    Kram på dej!

  2. testing, testing…. // du vet vem

Kommentera

 
