Snart ligger den i sjön…

På torsdag är det sjösättning för båten som ligger på bädden just nu… Och jag längtar dit. 🙂 Med en mamma som har jobbat på varvet om svetsare och lite annat sen -76 så har jag så smått växt upp där nere, sprungit som lucia bland gubbarna i matsalen, tittat på sektioner som svetsas och inte minst – tittat på många sjösättningar. Av nån anledning är jag otroligt barnsligt fascinerad av varvet, ett stort ställe med mycket som händer, det bankar, slipas, de flyttar stora plåtar som om det vore ingenting. Och resultatet blir ett fartyg, det som bara låg som små plåtar inne i hallen.

En sjösättning jag minns är när the World sjösattes, mkt pompa och ståt (iaf för detta varvet), massor med framtida resenärer i minkpälsar blandat med skitiga gubbar från verkstaden. (Kommer spec ihåg en (säkert) svinrik amerikanska som gäääärna ville skaka hand med ”one of the guys that built this wonderful ship”. Bara det att gubben fattade inte engelska och han hade inte haft med båten att göra alls, han tillhörde ett helt annat företag och var där för att titta på sjösättningen. Synd att jag missade fotografera det mötet.)

Och idag, för första gången, fick jag komma upp på båten som ska gå som supplyfartyg till de norska oljeriggarna. (Tror jag iaf, har inte fått de där riktigt klart för mig) Och vilket ställe! Fullt med blästersand, unket som bara den, slangar och sladdar överallt, knappt nån belysning på vissa ställen, och sen kom utsikten! Precis så som jag hade tänkt mig, stort, tungt, skitigt och häftigt! Hade inte med mig kameran så jag fick nöja mig med företagets kamera, och ska få dom bilderna imorgon, några var riktiga höjdar-bilder!

Bilder från sjösättningen av bibby topaz, snarlik den som ligger på bädden nu. Inget ljud för den är filmad med digitalakmeran, men ni förstår ungefär. 🙂 Tänk er: Kranarna tjuter (tutar) för att önska den lycka till i framtiden, och alla står helt tysta och stilla, inget hörs! *gås-hud!*

Jaja, dags att återvända till verkligheten, men på torsdag händer det! 🙂

~ av mimiamelie på augusti 6, 2007.

2 svar to “Snart ligger den i sjön…”

  1. Inte för att jag vet ett skvatt om sjösättning men du beskriver allt så målande så det blir riktigt spännande, särskilt tillsammans med filmen!
    Loca_ på AFF/ Lotta

  2. Jag håller med Loca/Lotta, vet ingenting jag heller, men det låter riktigt spännande!

Kommentera

 
